tisdag 28 januari 2014

Noppa eller raka?

Brukar du noppa eller raka dina ögonbryn?
Sedan ett år tillbaka har jag börjat att raka mina.
Jag gör detta för att jag fick reda på att när man noppar ögonbrynen så töjs huden i det området, vilket leder till att man får så kallade 'Hooded eyelids'.

En  'hooded eyelid'

Om man kan undvika detta med så enkla metoder som att raka istället för att noppa (man slipper även smärtan) så tar i alla fall jag den chansen varje dag i veckan!

Men! Använd nu inte den sortens rakhyvel som man använder för att raka benen. Det är helt omöjligt att se vart man rakar med en sådan rakhyvel. Det finns speciella rakhyvlar för att raka ögonbrynen med. Jag tror att de enkelt nog kallas för  ögonbrynsrakhyvel i Sverige, så man kan ju alltid fråga om man inte hittar dem i butik.

Schick's rakhyvel som jag använder

Depends rakhyvel, en av de sorter som ska finnas i Sverige.

Som med allt annat så är det lite svårt i början. Var försiktig så att du inte slinter med handen och hela ögonbrynet far. När du väl blir van med hyveln kommer du att se att man kan forma brynet på ett helt annat sätt än med en pincett, mycket fler möjligheter och mycket snyggare bryn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar