måndag 3 mars 2014

Köpa linser i Japan

Jag har ju tidigare i den här bloggen skrivit om och recenserat en del kring de cirkellinser som jag har använt, men inte riktigt tagit upp kring hur det är att köpa och ha på sig olika sorters linser i Japan.

Därför hade jag tänkt att göra det nu.
För det första ska ni veta att det är stor skillnad på luftfuktighet i Japan under vinter och sommar. Det gör att i delikata zoner såsom exempelvis ögonen ska man tänka lite annorlunda än under torra perioder som vintern. Detta är för att luftburna bakterier klarar av att leva längre i fuktiga och varma klimat än torra och kalla (det är vad jag alltid har blivit sagd i alla fall).

(bild)

Vinter:
Under vintern så liknar klimatet i Japan den i Sverige, så man kan absolut bara ha vad och på vilket sätt man hade sina linser på i Sverige.

Sommar:
Under sommaren rekommenderar jag definitivt att man har på sig endagslinser, både när det gäller färgade och ofärgade linser. Jag testade att ha på mig månadslinser under sommaren, men det var verkligen ingen vacker syn. Efter bara någon vecka började de bli grumliga oavsett hur mycket eller hur försiktigt jag rengjorde linserna. Det slutade med att jag slängde de under den tredje veckan.

(bild)


När det kommer till att köpa linser i Japan så finns det verkligen alla möjliga ställen att välja emellan.  Ska du köpa ofärgade vanliga linser så rekommenderar jag förstås optikern först och främst. Men ska du ha färgade linser, cirkellinser osv. så är det lite svårare.
Jag brukar köpa på Don Quijote sedan jag flyttade tillbaka hit till Japan. Dock kan man endast köpa där om man har en Japansk adress (hotelladress går ej bra), och på många tempon måste man även skriva hos vilken optiker man brukar gå till, detta är för att det finns många fall där folk har misskött att använda de cirkellinser de köpt hos Don Quijote och fått svåra synskador som följd av detta.  Man vill därför vara säker på att den som köper linserna vet hur man tar hand om dem och även om man får reda på något fel från butiken vill man kunna kontakta personen.
Har man ingen Japansk adress rekommenderar jag att köpa från internetbutiker som EyeCandy's. Köper du från nätet bör du ändå dubbelkolla seriekoden att det är den riktiga varan och inte en "billig kinesisk kopia".
Oavsett vart du köper linserna ska du vara säker på att du tar hand om linserna på rätt sätt och är det någonting du inte är säker på så bör du gå till optiker.

Hoppas detta kommer till nytta till er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar