torsdag 13 februari 2014

Choosing Shampoo in Japan

Ett vanligt japanskt hår och svenskt hår är väldigt olika. Japansk hår är ofta tjockt med många hårstrån, medan ett svenskt hår är det motsatta.
Det råkar hända att jag ärvde pappas svenska hår istället för mammas supertjocka och voluminösa hår. Detta gjorde att jag fick stora problem med att hitta ett bra schampo. Länge testade jag alla de populäraste schampons, men alla gjorde mitt hår stripigare och torrare för varje tvätt, det var verkligen rena rama mardrömmen! När det var som värst gick topparna av så fort jag råkade röra vid dem. Det var då jag verkligen tog mig en funderare om vad jag skulle göra för att få tillbaka mitt hår så som det var igen. Jag kom att tänka på att mormor med åren har börjat fått tunt, nästan västerländsk hår och testade schampot som hon alltid använder. 
Gud vare min bevakare, det fungerade!
Bara efter någon vecka gick håret tillbaka till sitt vanliga jag och nu mår det prima! 

Därför måste jag passa på nu att varna/tipsa alla som funderar att flytta hit, om det nu är under en kortare eller längre period, om ni får problem med schampo måste ni testa TSUBAKI damage care.
O.B.S! Det är bara 'damage care' serien som är bra!

(http://www.kakoistyle.com/1066-large/shiseido-tsubaki-damage-care-set.jpg)

A regular Japanese and caucasian hair is very different. Japanese hair is often very thick with many hairs, while caucasian hair is the opposite.
It happens for me that I inherited dads caucasian hair instead of moms super thick and voluminous hair. Because of that, I got big troubles with finding a good schampoo for my hair. For a long time i tried out all of the most popular ones, but all of them just made my hair more and more wispy and dry for each wash, it was a nightmare! When it was at the worst point my hair broke just by touching it. That was then that I really had got think of what I should do to make my hair go back to what it was. I got to think about grandma and how her hair had gone thinner by the years and was now similar to the caucasian hair, so I decided to try out the schampoo that she always uses.
Thank god, it worked!
Only after a week or so my hair started to go back to what it was and has now restored completely!

That is why I have to warn/recommend to all of you with caucasian hair that are thinking of coming here to japan, even if it is for a shorter period of time or a longer. If you get troubles with your shampoo, you have got to try out TSUBAKI damage care.
Attn! It is only the 'damage care' series that is good!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar